En sindstilstand er en mental tilstand i hjernen skabt af 3 følelser som styrer vores tanker.
Barnet observere hele situation og dets ego analysere oplevelsen fra start til slut. En situation kan illustreres som følgende:
Udgangspunktet er spædbarnet første gentagne handling, amningen. Set med barnets øjne.
Årsag: spædbarnet har lyst til mad, barnet er sulten en instinktiv refleks.
Virkning: Spædbarnet er er mæt og tilfreds.
Handling: Morens reaktion og adfærd samt barnets reaktion og adfærd.
Konsekvens: Spædbarnet lyst blev indfriet.
Hele situationen kan deles op i mindre episoder med handling og konsekvens.
Denne proces er en vekselvirkning mellem spædbarn og moren indtil amningen begynder og slutter.
Undervejs udveksles der energi mellem spædbarn, lyde, og moren, tale, som gemmes i begges hukommelsen.
Undervejs reagere reagere både moren og spædbarnets følelser som deres respektive ego’er analysere og tolker på simultant, det betyder at de følelsesmæssige reaktioner også gemmes i hukommelsen.
Virkningen er det samlede indtryk ego’et får hos dem begge helhedsindtrykket, barnet blev mæt og tilfreds det var en succes for dem begge, der er sket en gensidig anerkendelse og bekræftigelse af spædbarn og moren.
Succesen er udtryk for en følelsesmæssig reaktion hos begge, de anerkender og bekræftigere hinandens adfærd og følelser.
I takt med, at spændbarnet vokser og udvikler sig begynder det at bevæge sig rundt, barnet lære nye måder, at få opmærksomhed på, efter ovenstående princip.
Senere begynder de, at går og begynder at tale, endnu en gang lærer barnet nye måder, at får opmærksomhed på. Barnet opbygger hukommelser hver enkelt situation blot i variationer og forskelig adfærd.
Når barnet kommer der nu en masse nye muligheder for, at få opmærksomhed for nu kan mor og barn tale sammen, og de kan nu begge anerkende og bekræfte hinanden.
Som 3 årig vil barnet 10.000 vis af situationer ligende om hvordan man får opmærksomhed fra andre mennesker. Hukommelsen gemmer ikke moren i hukommelsen, med blot adfærden hun har, enhver med ligende adfærd ville kunne træde i morens sted.
Men der kommer hele tiden nye situationer men forskelligt resultat succes eller glæde som barnet reagere på forskellig vis, rent følelsesmæssigt. Efterhånden vil der være gentagne adfærdsmønstre hos barnet, situationer fra hukommelsen er gentaget flere gange og skabt nogle velkendte adfærdsmønstre som barnet holder fast i, barnet har lært hvordan man får opmærksom.
Den opmærksomhedssøgende adfærd er den mest grundlæggende adfærd vi har, nemlig samtalen mellem 2 eller flere mennsker.
Jo længere tid der gå jo flere forskellige situationer kommer der og gemmes i hukommelsen, basisen for, at gentage en tildligere adfærd eller reagere på en tidligere adfærd, adfærdsmønstre bliver dannet og gentages og bliver mere og mere fastlagte.
Ved 6 seks års alderen er barnet grundlæggende adfærd fastlagt, en man extrovert ellert introvert.
Sådan opbygges sindstilstanden på de forskellige kraftfelter på basis af alle de situationer som spædbarnet efterfølgende oplever i sit liv.
Processen fortsætter frem til man er 20 år, så vil ens personlighed være så fastlagt, ar den ikke kan ændres som mennesker er vi nu færdigskabt.