Hukommelse er en væsentlig funktion i hjernen for mennesket for det gør os i stand til, at huske noget vi tidligere har lært eller erfaret.
Vi har to typer hukommelse, en korttidshukommelse og en langtidshukommelse, men princippet i begge hukommelser er den samme, evne til at huske.
Korttidshukommelsen.
Evnen til, at huske den nære fortid f.eks. hvad sket der igår eller for en uge siden.
Langtidshukommelsen.
Evne til af huske vores fortid, f.eks. en en episode fra vores barndom eller ferie man var på for 3 år siden.
Er der egentlig nogen grund til, at skelne mellem dem for de gør jo det samme evnen til, at mennesket kan huske noget. Det vi er bevidste om.
Hukommelsen er jo en lager plads hvor alting gemmes så vi kan mindes det igen på et senere tidspunkt.
F.eks. en computer den har to typer hukommelse, ROM eller Read Only Memory, og RAM eller Random Access Memory, begge dele lagres i en chip. ROM memory kan ikke slettes men det kan RAM memory.
ROM memory er forud programmeret, computeres viden, det som AI er baseret på.
Er det sådan vores hukommelse fungere at noget gemmes og noget slettes eller er det mennesket som glemmer noget.
Nej vi gemmer alt hvad vi ser, alt hvad vi høre, alt hvad vi føler, alt det som vi oplever med vores sanser. Perceptionen som psykologien kalder det.
Hukommelsen danner grundlag for hjernens evne til, at analysere, tænke og konkludere noget, på basis af noget vi har lært noget vi kan huske.
Hukommelsen.
Hukommelse er det enkelte menneskes leksikon eller encyklopædi som vi kan slå op i når der er brug for det. Hukommelsen er en stor database som vi kan slå op i efter behov, vores egen AI robot, vores vidensdatabase.
Men hjerne er forunderlig, den har en anden funktion som kaldes fortrængning, i psykologien kaldes det en forsvarsmekanisme, men det burde kaldes en beskyttelsesmekanisme fordi den hindre mennesket i at huske negative eller ubehagelige oplevelser man har haft i fortiden.
Ikke fordi vi glemmer noget men fortrænger det for at undgå, at mindes det igen.
Vores hukommelse er en del af vores underbevidsthed, det ubevidste som påvirker os alligevel f.eks. den tillærte adfærd vores forældre gav os, da de opdragede barnet.
Den komplekse hukommelse.
Det er alt det vi har oplevet gennem livet, den viden vi lærte i skolen og videre frem i uddannelsessystemet, det vi har lært om hvordan man opfører sig i sociale sammehænge, det vi læser om f.eks. bøger, biografier, historiske bøger, videnskabelige artikler, ugeblade, magasiner eller hører om gennem nyhedsmedierne og fortællinger fra andre menneske.
Alt lagres i hukommelsen, men der er bare nogen mennesker som husker bedre end andre f.eks. quiz deltager med en stor paratviden.
Det viden vi har tilegnet os, gennem f.eks. uddanelsen, noget vi lærte af et andet menneske.
Men efterfølgende er det hjernen, den bevidste del, vores ego som bearbejder på basis af vores ubevidste del, hukommelsen.
Hjerne har en forunderlig evne til, at hente viden frem fra ens hukommelse, det sker når vil taler eller skal forklarer noget om det vi har lært, det er som om hjernen er stand, at hente den viden vi lige har brug for.
Ego’et kan skabe en teori, en model eller en strategi udfra hukommelsen, vores tro på et eller andet, noget kan efterprøves, noget kan ikke men ego’et tro på det alligevel.
Ego’et kan skabe fantasier, ideologier, konspirationer, religioner men ego’et som skabte dem tror på dem uanset om det er rigtige eller forkerte eller kan dokumentere eller bevise. Det som kan kaldes for tankens kraft.
Troen er jo noget som er skabt på basis af vores hukommelse, en fortolkning hjerne har skabt da mennesket analyserede sin hukommelse for at skabe en menig med noget, forståelse af noget eller en forklaring på hvorfor noget skete.
Det er alt sammen på basis af vores intelligens og vores talenter, det sproglige, når det skal formuleres, den analytiske, logiske og rationelle når det gennemtænkes, det kreative når det skal begrundes det skal jo være en sammenhæng for ego’et.
Men nogen gange er den mere kreativ end andre gange, udeblivelsen af sammenhængen, det analytiske, logiske og rationelle.