Mennesket

Deres adfærd og følelser

Etik og Moral

Etik og moral styres af vores skam og skyldfølelse, det udtrykker hvad der er etisk og moralsk god skik og god opførelse, ifølge Emma Gad kaldes det takt og tone, men begrebet findes også i lægevidenskaben, her er det etisk råd som udstikker retningslinierne. Man kalder det for respektabel og acceptabel adfærd.

Problemet opstår hvis vi får ubalancer på vores skam og skyld følelser, så begynder vi at omdefinere hvad der er etisk og moralsk rigtigt, det gør vores ego for, at retfærdiggøre vores adfærd. For den vrede, aggressive og voldelige type betyder det at vold er respektabel og acceptabel adfærd, de siger de ønsker respekt fra andre og det er måde at få det. Selvom vores samfund og retsvæsen siger det modsatte.

Idag vil man betragte Emma Gads bog takt og tone som gammeldags og ude af trit med det moderne samfund, men det giver os pludselig mulighed for en individuel opfattelse af takt og tone som især hviler på forældrenes skulder, at lærer deres børn det, ikke bare indefor hjemmets fire vægge men også ude i samfundet, i børnehaven, i skolen, det kan ikke overlades til andre, fordi det er forældrene som har den stærkeste indflydelse på deres børn.

Etik og moral er ikke blot et spørgsmål om opførsel, men også hvordan man udfører sit arbejde, hvordan man bruger den viden og erfaring man har fået gennem sin uddannelse, det kan fører til dobbeltmoral. Det meste velkendte er sort arbejde og overtrædelse af færdselsloven, vi ved godt vi skal overholde loven, men alligevel overtræder vi den nogen mere udpræget end andre, udtryk for dobbeltmoral.

Men også mennesker som har adgang til personfølsomme oplysninger skal have en høj etik og moral, mennesker som arbejder med mennesker, pædagoger, lærer og sundhedspersonale.

En anden form for dobbeltmoral er når man lyver for at imponere andre mennesker eller gøre sig sig mere troværdig, disse mennesker ville sikkert ikke bryde sig om, at man lyver over for dem. I grænselandet mellem løgn og sandhed er den værdiladede, tvistede og vinklede måde at tale eller skrive på f.eks. for at skabe opmærksomhed.

En anden måde at udtrykke det moralske på er regelrytteren, dem som synes det vigtigste er, at følge reglerne uden undtagelse, de vil ofte være meget firkantet, forenklet og enten eller i deres opfattelse af regler og retningslinjer. 

Denne firkantet og forenklet opfattelse kan også kaldes for fundmentalisme, den ses meget i religiøse miljø’er, terrororganisationer, interesseorganisationer, men kan også handle om loven. Disse mennesker har et standpunkt, et princip, som de følger og ikke afviger fra, de er ikke modtagelige for argumentation. Det som også kaldes for en moralist.

F.eks. det etiske råd, et misvisende ord, det handler ikke om etik men moral, hvad er rigtig og forkert f.eks. i forhold til aktiv dødshjælp eller rugemødre også kaldet surrogatmoderskab. Etikken kommer fordi de forsøger, at neutralisere et ubehagelig udtryk, til det politiske korrekte udtryk.

Etik i vores sprogbrug er ikke den værdiladende, tvistede og vinklede tale ej heller den at indføre lægesproglige ord og termer i sproget eller andre former for fagudtryk f.eks. rugemor kontra surrogatmoderskab og altruistisk surrogatmoderskab, det er jo det samme det handler om, kan man handle med børn, selvom hensigterne er gode. Et gammelt ordsprog siger, “vi skal kalde en skovl for en skovl” gør vi ikke det er det udtryk for den værdiladede, tvistede og vinklede talemåde.

F.eks LGBT+ miljøet, især når man kigger på deres ordbog, man har ikke noget køn men et gender, man er ikke heteroseksuel men ciskønnet, man er binær, biseksuelle, homoseksuelle, lesbiske er  nonbinære eller panseksuelle, følelsesmæssig tiltrækning til andre mennesker kaldes for romatiske forbindelser i stedet for venskaber. Det er en foragt for andre mennesker som ikke deler deres opfattelse, de har skabt deres eget helt specielle univers som de forventer, at andre skal respekter og acceptere, selvom de ikke selv respektere og acceptere dem. Deres foragt for deres egne følelser er så udpræget, at de er nød til, at kalde det noget, for at retfærdig deres egen forstyrede opfattelse.

Etik handler også om udseende, form og design, vores sanseoplevelse af om noget ser smukt, flot eller blot godt. 

Æstetikken er den filosofiske overvejelse over hvordan vores sanseoplevelser påvirker os.