Kærligheden
Kærlighed
Kærlighed opstår når man oplever at blive anerkendt og bekræfter samt respektere og accepteret, det skaber tillid, tryghed og sikkerhed og konsekvensen bliver kærlighed, en følelsesmæssigt kærlighed.
Glæde
Glæde er den følelsesmæssige tilstand som opstår når vi oplever noget godt eller positivt i livet. Glæde- og lyst følelsen hænger sammen med kroppens belønningssystem, endorfinerne og dopamin, glæde er en succes oplevelse.
Andre ord for glæde; glad, begejstret, more sig, morsom, sjov
Tale
Talen udtrykker vores behov for at tale, jo højere en tilstand er jo vigtigere bliver det for os at tale.
Udfordringer er jo større behovet er jo mere taler vi men ikke om det som er væsentligt for os, de negative, ubehagelige oplevelser vi har haft, men også dem vi får igennemlivet.
Problemet er vores sprogbrug i dag, det er så værdiladet, tvistede og vinklet og detalje orienteret at vi “danser som katten om den varme grød”
Kærlighed betyder anerkendelse og bekræftigelse og respekt og accept samt tryghed og sikkerhed i en sammenhæng brydes den forsvinder kærligheden og blir til enkelt delene. Nogle vil nok opfatte enkelte delene som kærlighed, men det er det ikke der er egentligt blot en kompliment.
Glæde er det som gør os glade, den typiske kærligheds styret person er komikeren som har gjort det til sin levevej, at gøre mennesker glade, få dem til at grine, more sig og have det sjovt og hyggeligt.
To eksempler
Rollen
1. En forelæser, en undervisere, en foredragsholder som stiller sig op foran en gruppe mennesker og deler ud af sin viden og erfaring, personen får opmærksomhed mens der tales, publikum lytter imens, når det er slut klappes der, personen får sin bekræftigelse ved at der klappes, anerkendelsen sker, der er sammenhæng i oplevelsen.
2. Der sker også det, at der kommer spørgsmål undervejs som der svares på, afhængig af spørgeren kan det udløse en ekstra anerkendelse og bekræftigelse af personen men også af spørgeren.
3. Men kun hvis spøgeren tilkende giver at man er enig eller har forstået svaret. Er det ikke tilfældet vil spørgeren føle sig misforstået og dermed miste tillid til personen. Sammenhængen for spørgeren er brudt.
For forelæseren, underviseren og foredragsholderen er det en rolle de spiller i situationen, det er personens opmærksomhedssøgende adfærd.
Rollen kan være en del af ens arbejde, det kan være ens arbejde, men det kan også være en bi-beskæftigelse, især hvis det handler om oplevelser som der tales om.
Samtalen
Det sammen princip gælder for en samtale mellem to mennesker, men her er det ikke en rolle, men en personlig opførsel eller adfærd som kan skabe anerkendelse og bekræftigelse. Det sker når vi er sammen med vores venner, når vi er på arbejde, når vi er hjemme ved ens partner og evt. børn.
Her kommer opmærksomheden i selve samværdet og det at tale sammen, det skaber selvværd og selvtillid hos begge parter, vi har en værdi og betydning for disse mennesker og den er gensidig
Det gælder også i samtalen mellem 2 venner eller to kollegaer med her er den relationen som anerkendes og bekræftes, venskabet eller den gode kollga, eller når samtalen handler om det faglige, den dygtige kollega.